Friday, January 13, 2006

12 januari - Weer op stap.

Om 09.00 uur vertrekken we, eerst op naar de Barong dans. Dit is een klassieke Balinese dans die het gevecht tussen goed (barong) en kwaad (rangda) uitbeeld. In tegenstelling tot wat wij westerlingen als uitkomst van een dergelijk verhaal zouden hebben, wordt het kwaad niet overwonnen. Aan het einde van het verhaal zijn goed en kwaad in evenwicht, en zo moet het ook in de ogen van de Balinezen zijn. De dans zelf is veel "lawaai", mooie kostuums en omdat we bij de ingang ook nog de verhaallijn in het Nederlands kregen konden we het nog volgen ook. De gids had voor prima plaatsen gezorgd. Leuk!
Daarna naar een houtsnijderij, waar zowaar wat gekocht wordt. Onze onderhandelingservaring is nu zover gevorderd dat we niet meer dan 1/3e deel betalen van wat er gevraagd wordt. Dat is vast nog wel veel meer dan een inwoner er voor neertelt, maar wij vinden het mooi zo.
Dan verder het land in. We rijden nog tientallen kilometers langs vele honderden winkeltjes, fabriekjes en groothandels in houtsnijwerk. Onwaarschijnlijk! En er wordt heel wat meer gemaakt dan alleen Balinees spul. Duizenden giraffen, olifanten en Afrikaanse maskers bijvoorbeeld. Genoeg om alle toeristen in Afrika van te voorzien. Of ze daar ook daadwerkelijk naar toe gaan weet je natuurlijk niet, maar ze zijn zeker wel voor de export bedoeld.
De volgende stop is een tempel die rondom een natuurlijke bron is gebouwd, de Pura Gunung Kawi. Deze is best groot en de meest kleurrijke die we tot nu toe hebben gezien in Bali.
Dan opnieuw langs prachtige wadi's met als einddoel de vulkaan Batur. Dit is een vulkaan in een oude vulkaan die ooit gigantisch groot en hoog moet zijn geweest. De ook niet kleine nieuwe staat er middenin en is nog steeds actief. Je kan de lavasporen van een recente uitbarsting nog goed zien. Verwonderd vraag je je af hoe groot de explosie wel niet geweest moet zijn om die oude vulkaan zo van zijn tientallen kilometers brede top ontdaan te hebben.
We hebben er een eerste klas lunch in een restaurant op de rand van de oude krater met een geweldig uitzicht op de nieuwe vulkaan en het kratermeer. Het is hier bijna magisch en je voelt je heel erg klein. Opnieuw valt het gebrek aan toeristen op. Wij zijn de enige westerlingen naast een tafel vol Indonesiërs. Je krijgt echt medelijden met ze.
Op de terugweg gaan we langs Ubud. Dit is het bekendste kunstenaarsdorp van Bali, vooral vanwege de schilderkunst. We hebben al genoeg gekocht en willen naar het plaatselijke museum. Nadat we de gids beloofd hebben zelf de entree te betalen, komt dat in orde. Het museum is mede opgericht door een Nederlandse kunstschilder die hier het grootste deel van zijn leven heeft gewoond. Het museum is niet groot, de uitstalling van de werken is gebrekkig, de staat van sommige werken niet best door de warmte en de hoge vochtigheidsgraad. Toch is de collectie heel leuk om te zien, vooral ook omdat je goed kan zien hoe de invloed van westerse schilderkunst in de loop der jaren sterker wordt maar zonder dat dit het Balinese karakter van de doeken aantast. Ook de gids zelf is onder de indruk! Om 18.00 uur komen weer terug bij het hotel, een leuke dag.